Σοφά λόγια

Αν δεν επενδύσουμε πολύ ενέργεια τότε η ήττα δεν θα μας πληγώσει πολύ αλλά ούτε και η νίκη θα μας φανεί συναρπαστική.
Πολεμικές Τέχνες - Έντυπος Πανελλήνιος Οδηγός

Διαβάστε

Πολεμικές τέχνες για παιδιά και εφήβους

Πολεμικές τέχνες για παιδιά και εφήβουςΌλο και συχνότερα βλέπουμε παιδιά να ξεκινούν πολεμικές τέχνες στις μέρες μας. Σε πολλούς παιδικούς σταθμούς οι πολεμικές τέχνες έχουν μπει σαν μάθημα επιλογής, με πολύ μεγάλη ανταπόκριση. Αυτή η έξαρση των πολεμικών τεχνών στη παιδική ηλικία πιστεύω ότι πρέπει να συνεχιστεί. Πριν εξηγήσω τι θεωρούμε παιδική ηλικία, τι συντελείται και πως βοηθά η πολεμική τέχνη, θα ήθελα να επισημάνω ότι το επίπεδο πολεμικών τεχνών στην Ελλάδα είναι υψηλό, σχεδόν σε όλες τις πολεμικές τέχνες. Ολυμπιακά μετάλλια, παγκόσμιες διακρίσεις, συμμετοχές σε σεμινάρια σε όλο τον κόσμο καθώς και διοργανώσεις παγκοσμίου βεληνεκούς λαμβάνουν μέρος στη χώρα μας κάθε χρόνο. Άρα, έχουμε κάθε λόγο να εμπιστευόμαστε τη κατάρτιση των εκπαιδευτών σε οποιαδήποτε πολεμική τέχνη διαλέξουμε για τα παιδιά μας.

Πόσες φορές δεν έχουμε θαυμάσει κάποια αθλητική επιδεξιότητα και έχουμε πει ¨σίγουρα αυτός έχει ξεκινήσει από πολύ μικρός¨;
Πράγματι έχουμε δίκιο. Στη παιδική ηλικία συντελούνται τόσες πολλές λειτουργίες όπου η ταυτόχρονη εκμάθηση πολεμικής τέχνης προσφέρει περισσότερα πλεονεκτήματα απ΄ ότι να ξεκινήσουμε μετά την ενηλικίωση.

Η παιδική ηλικία προσδιορίζεται χρονικά από τα 6εως τα 13 από εκεί και μετά περνάμε στην εφηβεία η οποία κατά μέσο όρο οριοθετείται στα 18 χρόνια.
Τα παιδιά καθώς περάσουν τη νηπιακή ηλικία εμφανίζουν έντονες μεταβολές που εξωτερικά έχουν να κάνουν με την αύξηση του ύψους, του βάρους, της δύναμης και της αλλαγής των χαρακτηριστικών του προσώπου. Νευρολογικά και εγκεφαλικά παρατηρούμε καλύτερο συντονισμό των κινήσεων, βελτίωση της ισορροπίας, βελτίωση της μνήμης, ραγδαία αύξηση γνώσης. Σε αυτό το στάδιο συντελείται η πρώτη επαφή με την κοινωνία. Η ανάλυση των εμπειριών και τα λογικά συμπεράσματα που θα παράγει το παιδί, πιθανών, να τον συντροφεύουν σε όλη του τη ζωή. Σε αυτή τη ηλικία παίρνει μια πρώτη ιδέα για τον κόσμο που θα ζήσει αργότερα χωρίς την υποστήριξη των γονιών του. Όπως αντιλαμβανόμαστε η σοβαρότητα των επιλογών μας είναι μεγάλη. Επιπλέον θα πρέπει να γνωρίζεται ότι σε αυτή την ηλικία δε γίνεται αντιληπτή η έννοια του καθημερινού ή εβδομαδιαίου προγράμματος. Αυτό γίνεται πολλές φορές η αιτία διακοπής της τέχνης. Στόχος σας σα γονέας είναι να παροτρύνεται το παιδί να συνεχίσει. Δημιουργείστε ένα καθημερινό πρόγραμμα όπου η πολεμική τέχνη θα αποτελεί ένα ευχάριστο διάλειμμα από τις σχολικές εργασίες.

Τα μαθήματα πολεμικών τεχνών σε αυτή τη περίοδο έχουν παιγνιώδη μορφή. Μελέτες αποδεικνύουν ότι σε αυτή την ηλικία οι κύριοι λόγοι που ένα παιδί θέλει να ασχοληθεί είναι η διασκέδαση, η κοινωνική συναναστροφή (φίλοι) και η έξαψη που πηγάζει μέσα από το ύφος των παιχνιδιών και της τέχνης. Άρα, αυτά είναι στοιχεία που δε πρέπει ποτέ να ξεχνάμε σαν εκπαιδευτές. Οι στόχοι της προπόνησης σε αυτή την ηλικία έχουν να κάνουν.

Σωματικός τομέας: ταχύτητα, δύναμη, ικανότητα αντίδρασης, αντιληπτική ικανότητα, κιναισθησία (αντίληψη της θέσης και της κίνησης των μελών του σώματος μέσα στο χώρο), ισορροπία, ευλυγισία, φυσική κατάσταση. Ταυτόχρονα η εκπαίδευση περιλαμβάνει οδηγίες σωστής διατροφής και ξεκούρασης οι οποίες ενισχύουν την ομαλή ανάπτυξη του παιδιού.
Ψυχολογικός τομέας: Το κυριότερο ψυχολογικό χαρακτηριστικό που χτίζεται από τη πρώτη μέρα σε ένα Ντότζο είναι η επιμονή στο έργο και όχι στον αγώνα. Λέγοντας έργο εννοούμε το σχεδιασμό ενός προπονητικού προγράμματος και την υλοποίηση του, θέτοντας κάθε φορά νέες προπονητικές προκλήσεις. Με αυτό τον τρόπο η νίκη στον αγώνα δεν έχει τόσο μεγάλη σημασία όσο η πρόκληση του καθημερινού έργου. Παρομοίως η ήττα για το πολεμοτεχνίτη είναι το έναυσμα για περισσότερο έργο. Η διαχείριση των δυο αυτών καταστάσεων είναι σημαντικότατη για τη εξέλιξη του σαν ενεργό μέλος της κοινωνίας. Όπως λέει ένα ιαπωνικό ρητό ¨ο σωστός σαμουράι μετά τη νίκη, δένει καλύτερα τα κορδόνια στο κράνος του¨.
Άλλα στοιχεία είναι η κοινωνικοποίηση, η αγωνιστικότητα, η πειθαρχία, η ανάπτυξη ηθικών αξιών (οικογένεια, φίλοι, θρησκεία) και η παρουσία της πολεμικής τέχνης σα φύλακας αυτών, η ταπεινότητα, η διαχείριση του άγχους και η μετατροπή του σε παραγωγικό άγχος. Όλα αυτά σε συνεργασία με ένα ομαλό οικογενειακό περιβάλλον χτίζουν μια υγιή προσωπικότητα.
Όταν το παιδί έχει ρεαλιστική εικόνα για τον εαυτό του, αγάπη και κατανόηση από την οικογένεια, κανόνες ηθικούς για όλα τα μέλη της καθώς και δικαιώματα, τότε η μετάβαση στην εφηβεία δεν εμπεριέχει τον όρο βία ο οποίος είναι τόσο διαδεδομένος στις μέρες μας.

Τις περισσότερες φορές η εφηβική βία πηγάζει από τη σύγκρουση του ¨τι θέλω να είμαι;¨ με το ¨τι είμαι;¨ δηλαδή της ιδανικής με τη πραγματική εικόνα. Η έλλειψη εσωτερικής συνοχής, αυτοπεποίθησης, επικοινωνίας με την οικογένεια πολλές φορές οδηγεί το νέο στη δημιουργία ψευδούς εικόνας η οποία επιβάλλεται στους άλλους μέσω της βίας.
Η πολεμική τέχνη σε εκείνη την ηλικία είναι ιδιαίτερα περίπλοκη και αν επιθυμούμε αποτελέσματα θα πρέπει να έχουμε τη βοήθεια της οικογένειας. Η ενεργή παρουσία της θα ενθαρρύνει και θα προσφέρει ένα σταθερό συναισθηματικό περιβάλλον. Η πολεμική τέχνη θα στρέψει το νέο στη σωστή διαχείριση των συναισθημάτων και παράλληλα θα τον βοηθήσει να διοχετεύσει την έντονη ενεργητικότητα του στη προπόνηση και τον αγώνα. Επιπλέον θα τον διδάξει ότι όταν θίγεται ο καλύτερος τρόπος είναι να εκφράσει τα συναισθήματά του. Η ντροπή, η φυγή(σε μια εικονική πραγματικότητα) και η βία δε πρόκειται να λύσουν το πρόβλημα του. Στόχος μας λοιπόν στην εφηβική ηλικία είναι να βοηθήσουμε το νέο να δει με αυτοπεποίθηση την εικόνα του και να μετατρέψουμε τη βία, που βρίσκεται παντού γύρω του και δοξάζεται, σε υγιή επίθεση, δηλαδή σε τόλμη, σε λήψη πρωτοβουλιών και υπεύθυνη δράση.
Η πολεμική τέχνη στα δυο ηλικιακά στάδια που αναφέραμε είναι ζωτικής σημασίας. Τα ψυχολογικά χαρακτηριστικά που δημιουργεί είναι εκείνα τα οποία θα τους βοηθήσουν να ανταπεξέλθουν στις σύγχρονες ανάγκες.

Η επιλογή της πολεμικής τέχνης περνάει κατά τη γνώμη μου και στα δυο ηλικιακά στάδια από τους γονείς. Παρακολουθείστε ένα μάθημα και διαπιστώστε τι σας αρέσει και τι όχι. Μιλήστε με τον εκπαιδευτή για να δημιουργήσετε μια εικόνα για αυτόν. Προσπαθήστε να σκεφτείτε αν αυτός είναι ο άνθρωπος ο οποίος μπορεί να προσφέρει όσα αναφέραμε. Ελέγξτε το χώρο, τους ενασκούμενους και τον τρόπο μαθήματος ο οποίος θα πρέπει να είναι ευχάριστος, διασκεδαστικός και ταυτόχρονα εκπαιδευτικός. Μην έχετε παράλογες απαιτήσεις από τα παιδιά σας τα οποία έρχονται γιατί περνάνε καλά. Στόχος μας είναι να διατηρήσουμε αυτό το συναίσθημα και μέσα από αυτό να γίνουν αξιόλογα παραδείγματα της κοινωνίας μας. Βοηθείστε τα με τη συναισθηματική παρουσία σας και την επικοινωνία μαζί τους και όχι με υλικά ανταλλάγματα. Πάρτε μέρος και εσείς σε κάποια μαθήματα για να καταλάβετε πόσο καλό κάνει η πολεμική τέχνη σε όλες τις ηλικίες.

Νίκος Κορρές

Αναζήτηση

A.Σ. ΑΤΡΑΠΟΣ- ΥUDOKAN DOJO
Ferrum Gym
Α.Σ. Η ΑΤΡΑΠΟΣ - ΑΓ. ΙΩΑΝΝΗ ΡΕΝΤΗ
Bujinkan Dojo Hellas
Olympus
Γ.Σ.ΗΡΑΚΛΗΣ ΑΓΡΙΝΙΟΥ
Satori
TCMA
ΣΟΤΟΚΑΝ ΚΑΡΑΤΕ ΤΡΙΠΟΛΗΣ- ΤΙΓΡΗΣ & ΔΡΑΚΟΣ
Αθλόπολις
KRAV MAGA PERISTERI
TAE KWON DO ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΩΝ
KRAV MAGA MALEH
Ομοσπονδία Krav Maga
JUDO


ΑΤΡΑΠΟΣ Διαφημιστική