Μποντιντάρμα

εικόνα άρθρου

"Ο σοφός Σακιαμούνι ενώ βρισκόταν μαζί με την συνοδεία του στο Βουνό των Ορνέων στην Ινδία, μεταβίβασε στον Μαχακασιάπα το Ντάρμα και ύστερα οι διάδοχοί του, ο ένας μετά τον άλλον, το μεταβίβασαν μέχρις ότου έφθασε στον σεβάσμιο Μποντιντάρμα. Αυτός πήγε στην Κίνα όπου και μεταβίβασε το Ντάρμα στον μεγάλο δάσκαλο Χουέι-κ'ο. Aυτή ήταν η πρώτη φορά που η παράδοση του Ντάρμα έφθασε στις χώρες της Ανατολής"

(αναφορά στις Σούτρες σχετικά με την μυστική μεταβίβαση)

Ο Μποντιντάρμα γεννήθηκε στην Νότια Ινδία κατά την διάρκεια του 5ου αιώνα και ήταν γόνος βασιλικής οικογένειας. Οι πνευματικές αναζητήσεις που είχε τον οδήγησαν στο να αφήσει το βασίλειό του και γίνει βουδιστής μοναχός. Η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν πολύ λίγες βιογραφικές και ιστορικές πληροφορίες σχετικά με τον βουδιστή μοναχό που έφερε τον τίτλο του 28ου Πατριάρχη σε μια αλυσίδα δασκάλων που έφταναν μέχρι αυτόν τον ίδιο τον Βούδα. Είναι γεγονός ότι υπάρχουν πολλοί θρύλοι και παραδόσεις σχετικά με την ζωή του.

Αναφορές λένε ότι ενώ ο πατριάρχης Μποντιντάρμα ήταν ακόμα στην Ινδία έστειλε στην Κίνα δύο από τους μαθητές του, τον Φο Το και τον Γε Σε για να μεταδώσουν τον δρόμο της ¨αιφνίδιας φώτισης¨ Οι δύο μαθητές πέρασαν δύσκολα στην Κίνα και στην αρχή κανείς δεν τους έδινε σημασία ούτε αυτοί οι ίδιοι οι μοναχοί. Όταν οι διδασκαλίες του Βουδισμού είχαν ωριμάσει στην Κίνα ο Ντα Μο (Μποντιντάρμα) δεν δίστασε να ταξιδέψει σε αυτήν την μακρινή χώρα παρ’ όλο που ήταν σε μεγάλη ηλικία θέλοντας να διαδώσει την διδασκαλία όπως του είχε πει ο δάσκαλός του. Το ταξίδι του διήρκησε τρία χρόνια.

Όταν έφτασε στην Κίνα ο Ντα Μο αποφάσισε να κατευθυνθεί βόρεια για να εγκατασταθεί σε κάποιο μέρος και να αρχίσει να μεταδίδει την διδασκαλία του. Λέγεται λοιπόν ότι ενώ ήθελε να διασχίσει τον ποταμό Γιανγκτσέ ή Μπλε ποταμό, που χώριζε το Βασίλειο της Κίνας σε βόρειο και νότιο, βρέθηκε μια γριά γυναίκα που του έδωσε το καλάμι που βαστούσε για διασχίσει το ποτάμι πλάτους 400μ. Πολλές φορές βλέπουμε να εικονίζεται ο Μποντιντάρμα επάνω σε ένα καλάμι μπαμπού που διασχίζει νερά. Ακόμα και σήμερα υπάρχει μια πέτρινη πλάκα πάνω στην οποία είναι χαραγμένη η μορφή ενός μοναχού με μεγάλα φρύδια, μεγάλα μάτια, κοφτερό πρόσωπο με γενειάδα και μουστάκι, μεγάλα σκουλαρίκια στα αυτιά και τα γυμνά του πόδια να ακουμπούν σε ένα καλάμι, ενώ διασχίζει ένα ποτάμι.

Όταν ο Μποντιντάρμα ήλθε από την Δύση πήγε στο βουνό Σονγκ-σαν που ήταν ο ναός Σάο-λίν. Άλλες ιστορίες λένε ότι ο Ντα Μο  εγκαταστάθηκε στο Σάο-λίν γύρω στο 520 μΧ για να ξεκινήσει την διδασκαλία του. Ο δάσκαλος Μπάτουο, ιδρυτής του ναού Σαολίν, πριν από τον Μπόντιντάρμα, δίδασκε τον Βουδισμό του "μικρού οχήματος" και ενθάρρυνε του μοναχούς για τις πολεμικές τέχνες γεγονός που βοηθούσε στην καλλιέργεια του σώματος και του πνεύματος.


"Πέρασαν πολλά χρόνια και αναφέρεται ότι όταν κουραζόταν από την ακινησία, έκανε κάποιες κινήσεις παρατηρώντας τις στρατηγικές άμυνας των ζώων αναπτύσσοντας αυτό που αργότερα θα ήταν γνωστό ως Gong Fu Shaolin'


Στα βόρεια του μοναστηριού υπήρχε μια μικρή σπηλιά. Τον πρώτο καιρό της διαμονής του στο μοναστήρι ο Ντα Μο συνήθιζε να ανεβαίνει στο βουνό κατά την διάρκεια της ημέρας, να κάθεται στη σπηλιά και να κοιτάζει τον τοίχο μπροστά του σε κατάσταση διαλογισμού. Τα απογεύματα κατέβαινε από το βουνό για να μιλήσει για τον Βουδισμό με τους άλλους μοναχούς. Μετά από λίγο καιρό σταμάτησε να κατεβαίνει και συνέχισε την ζωή του συγκεντρωμένος μπροστά από τον τοίχο ασκούμενος στην πρακτική του ζαζέν. Ο όρος Ζεν είναι ιαπωνικός και αποδίδει τον κινέζικο Τσαν, που προέρχεται από το σανσκριτικό Ντιάνα. Πέρασαν πολλά χρόνια και αναφέρεται ότι όταν κουραζόταν από την ακινησία, έκανε κάποιες κινήσεις παρατηρώντας τις στρατηγικές άμυνας των ζώων αναπτύσσοντας αυτό που αργότερα θα ήταν γνωστό ως Gong Fu Shaolin (λανθασμένα μεταφρασμένο στη δύση ως Shaolin Kung Fu.

Διάφορες ιστορίες λέγονται για την διαμονή του τόσα χρόνια στην σπηλιά. Λέγεται ότι υπήρχαν χρόνια που το πρόσωπό του ήταν παραμορφωμένο από τα τσιμπήματα των κουνουπιών, ότι όταν ανέβηκε ένας μοναχός για να του πάει φαγητό, είδε έναν λύκο στα πόδια του Ντα Μο να κοιμάται ήσυχος. Ακόμα λέγεται ότι όταν πήρε φωτιά το βουνό και οι μοναχοί έτρεξαν στην σπηλιά να δουν τι γίνεται, βρήκαν τον Μποντιντάρμα να κοιτάζει την πέτρα χωρίς κανένα σημάδι κίνησης. Λέγεται ότι διαλογίστηκε συνολικά για εννέα χρόνια δημιουργώντας έτσι την φιλοσοφία του Τσαν Βουδισμού την Κίνας. Μετά από τόσο καιρό πρακτικής η σκιά του έμεινε χαραγμένη στην πέτρα. Σήμερα το σπήλαιο μπορεί να το επισκεφθεί κάποιος και το έχουν ονομάσει ¨Ο  τόπος της βαθιάς σιωπής¨

Ο Μποντιντάρμα έφερε στην Κίνα το Ντιάνα (ινδικός όρος που σημαίνει διαλογισμός ή διαρκής στοχασμός), όπου εκεί μετονομάστηκε σε Τσαν και  Ζεν στην Ιαπωνία. Η πρακτική του Μαχαγιάνα Βουδισμού ¨Ατενίζοντας τον Τοίχο¨ αποδίδεται στον ίδιο και λέγεται ότι ήταν επίσης ειδικός στις πολεμικές τέχνες και ειδικότερα στην τεχνική του καθιστού Διαλογισμού. Πίστευε ότι η διδασκαλία δεν πρέπει να καταγράφεται αλλά να γίνεται η μετάδοση από καρδιά σε καρδιά και από νου σε νου  για την βελτίωση και απελευθέρωση  όλων των όντων. Έτσι λοιπόν μπήκαν οι βασικές αρχές του Βουδισμού Τσαν στον ναό Σαολίν.

Σχετικά με τον θάνατό του, ο Ντάο Σουάν μας δίνει πληροφορίες. "Ο ινδός μοναχός πέθανε στις όχθες του ποταμού Λούο, πιθανόν σε μια σπηλιά και ενταφιάστηκε από τον μαθητή του Χούε Κε, που ο Πατριάρχης αναγνώρισε ως διάδοχό του". Λέγεται ότι ίσως ο Μποντιντάρμα πέθανε στις μαζικές εκτελέσει στο Χεγίν, κοντά στη Λούο Γιανγκ το 528. Κηδεύτηκε στο Μοναστήρι της Κενότητας και η παράδοση λέει ότι έφτασε 150 ετών. Όταν ανοίχτηκε ο τάφος του ανοίχτηκε, αναφέρει ο Σονγκ Γιουν, βρέθηκε κενός και μόνο ένα σανδάλι υπήρχε στο κέντρο του. Αυτό παραδόθηκε στο Μοναστήρι των Σαολίν από το οποίο κλάπηκε. Κανείς δεν γνωρίζει έκτοτε που βρίσκεται το ιερό κειμήλιο όπως αναφέρεται.

Ο Εϊχεϊ Ντόγκεν (ό άνθρωπος που μετέφερε την διδασκαλία του Μποντιντάρμα από την Κίνα στην Ιαπωνία) λέει στο βιβλίο του Σομπογκένζο: "Όλοι οι Βούδες και οι δάσκαλοι θεωρούσαν ότι η ήρεμη άσκηση του διαλογισμού είναι η αληθινή ατραπός για την φώτιση. Όλοι οι φωτισμένοι δάσκαλοι, τόσο στην Ανατολή όσο και στην Δύση, ασκούσαν την τεχνική αυτή. Η άσκηση αυτή βασίζεται στην άμεση και μυστική μεταβίβαση της θαυμαστής μεθόδου από δάσκαλο σε μαθητή και στην διατήρηση από τον μαθητή του εσωτερικού νοήματος του Ντάρμα"

" Ο σκοπός του ερχομού μου σε αυτή την χώρα ήταν να μεταδώσω την Βουδική Διδασκαλία και ελευθερώσω πνευματικά όλα τα όντα. Ένα λουλούδι με πέντε πέταλα θα ανθίσει και τα φρούτα θα ωριμάσουν από μόνα τους"   -Μποντιντάρμα

Ελευθερία Καζαντζή

*Η ζωγραφιά του Μποντιντάρμα στην αρχή του άρθρου είναι από τον Μιγιαμότο Μουσάσι, διάσημο ξιφομάχο, καλλιτέχνη και φιλόσοφο.


×
Πανελλήνιος οδηγός πολεμικών τεχνών

Κουπόνι Δωρεάν Μαθημάτων

Κερδίσατε 2 δωρεάν μαθήματα γνωριμίας στις συνεργαζόμενες σχολές του Πανελλήνιου Οδηγού Πολεμικών Τεχνών!

Κατεβάστε το κουπόνι