Σοφά λόγια

Στο JUDO εκείνος που σκέφτεται βρίσκεται αμέσως στο δάπεδο. Η νίκη είναι εξασφαλισμένη για εκείνους που δεν αντιστέκονται σωματικά και πνευματικά.
Πολεμικές Τέχνες - Έντυπος Πανελλήνιος Οδηγός

Διαβάστε

Πρότυπα των Πολεμικών Τεχνών: Γιάνγκ Λου Τσαν -ένας μεγάλος δάσκαλος

Πρότυπα των Πολεμικών Τεχνών: Γιάνγκ Λου Τσαν -ένας μεγάλος δάσκαλοςΙδρυτής του Γιανγκ στυλ στο Τάι Τσι Τσουάν είναι ο Γιάνγκ Λου Τσαν που γενήθηκε το 1799 και πέθανε το 1872. Καταγόταν από την περιφέρεια Yongnian που βρίσκεται στην επαρχία Hebei η οποία είναι ακριβώς κάτω από την επαρχία Henan. Λέγεται ότι ο Γιανγκ και η οικογένειά του δεν ήταν από τις ντόπιες πλούσιες ή μορφωμένες οικογένειες.  Σύμφωνα με την παράδοση λέγεται ότι μια μέρα, καθώς ο Γιάνγκ Λου Τσαν δούλευε στο τοπικό μανάβικο, ένας αγενής άντρας μπήκε δίπλα, στο φαρμακείο “Τάιχε” του Τσεν. Ο άντρας αυτός φώναζε και κουνούσε τις γροθιές του. Το επόμενο που είδε ό Λου Τσαν, ήταν τον φαρμακοποιό να πετά χωρίς καμία ιδιαίτερη προσπάθεια τον άντρα στον δρόμο. Στον Λου Τσαν φάνηκε παράξενο που κάποιος μπορούσε να κάνει κάτι τέτοιο χωρίς να χρησιμοποιήσει δύναμη. Το όνομα του ιδιοκτήτη του φαρμακείου ήταν Τσεν Ντε Χού. Αφού πέρασαν μερικές μέρες, ο Λου Τσαν, μάζεψε όλο το κουράγιο του και πήγε στον φαρμακοποιό να του ζητήσει να γίνει μαθητής του. Ο Τσεν αρχικά ήταν πολύ προσεκτικός, αλλά αφού είδε ότι ο Λου Τσαν ήταν ευθύς και ειλικρινής, του είπε ότι ήταν από το Χωριό Τσεν (Chenjiagou) στην περιφέρεια Γουέν της Επαρχίας Χενάν. Του είπε επίσης ότι υπήρχαν πολλοί άνθρωποι που έκαναν Τάι Τσι Τσουάν στο χωριό και ότι δάσκαλός του ήταν ο διάσημος Τσεν Τσαν Χσινγκ (1771-1853). Μόλις το άκουσε αυτό ο Λου Τσαν, ενθουσιασμένος, ζήτησε από τον φαρμακοποιό να τον συστήσει στον δάσκαλό του.    

Το Τσεν στυλ στο Τάι Τσι Τσουάν δημιουργήθηκε ανάμεσα στο τέλος της δυναστείας των Μίγκ και την αρχή της δυναστείας των Τσιγκ. Η πρώτη φόρμα του Τσεν Τάι Τσι Τσουάν είχε γίνει εννέα γενιές νωρίτερα από τον πρόγονο του δασκάλου του φαρμακοποιού, τον Τσεν Γουάν Τινγκ. Ο Τσεν Ντε Χού συμφώνησε να τον συστήσει στον δάσκαλό του. Έτσι ο Λου Τσαν έφυγε και πήγε στο χωριό των Τσεν για να μαθητεύσει δίπλα στον μεγάλο δάσκαλο. Η οικογένεια Τσεν συνέχισε να κρατά ένα χαμηλό προφίλ μέχρι στιγμή που ο Τσεν Φα Κε (1887-1957) άρχισε να διδάσκει στο Πεκίνο το 1928, δεκαετίες αφότου οι Γιάνγκ είχαν αρχίσει να διαδίδουν το Τάι Τσι στο ευρύ κοινό.


Ο Λου Τσαν μαθήτευε χωρίς διακοπή, χειμώνα και καλοκαίρι, και μετά από έξι χρόνια έφυγε και επέστρεψε στο χωριό του. Όσο καιρό έλειπε, πολλοί από το χωριό του, εξασκούταν στις πολεμικές τέχνες και ήθελαν να δοκιμάσουν τις νέες του ικανότητες.. Έτσι, ο Λου Τσαν προσκλήθηκε σε μία μονομαχία την οποία και έχασε. Παρά το γεγονός ότι έχασε την μονομαχία δεν πτοήθηκε. Επέστρεψε στο χωριό των Τσεν, εκπαιδεύτηκε για άλλα έξι χρόνια και μετά για δεύτερη φορα γύρισε σπίτι του. Οι άνθρωποι του χωριού ενθουσιάστηκαν γιατί θεώρησαν ότι ο Λου Τσαν θα ήταν τώρα ανίκητος. Στην ίδια περιοχή ήταν ένας μαθητής του Τσεν στυλ Ται Τσι ο οποίος είχε εκπαιδευτεί σε πολλά στυλ πολεμικών τεχνών. Όταν άκουσε ότι ο Λου Τσαν επέστρεψε από το χωριό των Τσεν ήθελε να αναμετρηθεί με αυτόν. Το αποτέλεσμα ήταν ισόπαλο. Ο Γιάνγκ Λου Τσαν θεώρησε ότι οι ικανότητές του δεν ήταν αρκετά καλές, παρά το γεγονός ότι κατάφερε να σταθεί επ'άξια απέναντι σε κάποιον τόσο καλό και προχωρημένο πολεμιστή. Αποφάσισε να γυρίσει στον δάσκαλό του για τρίτη φορά. Το τρίτο ταξίδι του στο χωριό των Τσεν συγκίνησε τόσο πολύ τον δάσκαλό, ώστε αυτός αποφάσισε να δείξει στον Λου Τσν όλα όσα ήξερε. Μετά από δύο χρόνια πρακτικής, ο Τσεν Τσαν Χσίνγκ είπε ότι όταν Λου Τσαν θα επέστρεφε αυτή τη φορά στο σπίτι του, δεν θα μπορούσε κανείς να τον νικήσει. Έτσι και έγινε, ο Λού Τσαν επέστρεψε πίσω και κανείς δεν τον νίκησε ποτέ ξανά.

Λέγεται, σύμφωνα με τις περισσότερες πηγές ότι ο Γιάνγκ έζησε εκεί περίπου τριάντα χρόνια και ενδιαφέρθηκε για το σύστημα της οικογενείας Τσεν. Κατάφερε να κερδίσει την εμποστοσύνη του Τσεν Τσαν Χσινγκ ο οποίος τον δέχθηκε ως πρώτο ξένο μαθητή που θα μελετούσε τις πολεμικές τέχνες με την οικογένεια Τσεν. Στην ηλικία των σαράντα ετών, λόγω του θανάτου του Τσεν Ντε Χου, επέστρεψε στο πατρικό του σπίτι στην πόλη Yongnian και έζησε στο φαρμακείο “Τάιχε” του Τσεν. Εκεί ξεκίνησε να διδάσκει πολεμικές τέχνες, ονομάζοντας το στυλ του “Μαλακή Γροθιά” ή “Γροθιά του  Βαμβακιού”. Επειδή το κτίριο που στεγαζόταν το φαρμακείο που δούλευε ανήκε στην αριστοκρατική οικογένεια Γου, δίδαξε και τον μικρότερο γιο  της οικογενείας,  Γου Γιου Χσιάν. Έτσι σύμφωνα με την παράδοση μέσα από την οικογένεια Γου, ο Γιάνγκ Λου Τσαν ήλθε σε επαφή με ανθρώπους στο Πεκίνο.

Παρά το ότι εκπαιδεύτηκε τόσα χρόνια στο στυλ Τσεν, και το γνώριζε πλήρως και σε βάθος, ο Λου Τσαν, δεν ήταν ικανοποιημένος με τις ικανότητές του και συνέχισε να ερευνά κάθε πλευρά του στυλ, οπότε έφτασε σε ένα πολύ ανώτερο επίπεδο. Οι ικανότητές του έγιναν πολύ γνωστές και η φήμη του εξαπλώθηκε.

Λέγεται επίσης ότι μόλις έφτασε στην πρωτεύουσα ο Λου Τσαν φιλοξενήθηκε από έναν πλούσιο επιχειρηματία τον κ. Ζαγκ. Η επιχείρηση του κ. Ζάγκ ήταν αρχικά μικρή, αλλά έγινε αργότερα πολύ μεγάλη και επιτυχημένη. Ο οργανισμός τους συμπεριελάμβανε επίσης και διδασκαλία σε διάφορους τύπους πολεμικών τεχνών. Η πρώτη φορά που συναντήθηκε με την οικογένεια Ζαγκ ήταν σε μια γιορτή όπου όποιος ήθελε μπορούσε να κάνει μια μικρή επίδειξη της πολεμικής του τέχνης. Ένας από τους αρχηγούς της οικογένειας Ζαγκ, όταν είδε το λεπτό κορμί του Λου Τσαν τον έβαλε πίσω από ένα απλό μαθητή των πολεμικών τεχνών ο οποίος ετοιμαζόταν να κάνει επίδειξη. Όταν ο Λου Τσαν ολοκλήρωσε την επίδειξή του, ο κύριος Ζάγκ ρώτησε εάν η «Γροθιά από βαμβάκι» του Γιάνγκ Λου Τσαν θα μπορούσε στην πραγματικότητα να κερδίσει έναν δυνατό αντίπαλο. Ο Λου Τσαν απάντησε ότι, εκτός από μπρούτζο, σίδερο και βράχο, η γροθιά του νικά οτιδήποτε με σάρκα και αίμα. Συνεχίζοντας ο Ζάγκ, ρώτησε το Λου Τσαν εάν θα δεχόταν να μετρηθεί με αυτόν. Ο Λου Τσαν το αποδέχθηκε χωρίς δισταγμό να αναμετρηθεί όχι μόνο με αυτόν αλλά με οποιονδήποτε ήθελε από τους παρευρισκόμενους στη γιορτή.

Για να μπορούν όλοι να δουν, βγήκαν στο προαύλιο. Όταν ξεκίνησε ο αγώνας, ένας δάσκαλος των πολεμικών τεχνών πετάχτηκε με μεγάλη ορμή και επιτέθηκε πολύ σκληρά στον Λου Τσαν. Όταν οι δυό τους ήρθαν σε επαφή, ο Λου Τσαν σήκωσε τα χέρια του και ο αντίπαλός του πετάχτηκε αρκετά μέτρα στον αέρα. Αμέσως ένας άλλος δάσκαλος βγήκε και προκάλεσε τον Λου Τσαν. Χωρίς να καταφέρει να ολοκληρώσει ούτε μία τεχνική και αυτός πετάχτηκε αρκετά μέτρα κάτω στο έδαφος. Βλέποντας αυτό, οι άλλοι δεν τόλμησαν να αμφισβητήσουν τις ικανότητες του Γιάνγκ Λου Τσαν. Από εκείνη την ημέρα ο Λου Τσαν άρχισε να διδάσκει Τάι Τσι στο σπίτι των Ζαγκ.

Αφού έγινε γνωστό το συμβάν στη γιορτή στο σπίτι των Ζαγκ, όπου ο Λου Τσαν νίκησε, άνθρωποι ερχόταν από παντού και προκαλούσαν τον Λου Τσαν. Όλοι όμως έχαναν από αυτόν. Από τότε δόθηκε στον Γιάνγκ Λου Τσαν το παρατσούκλι, Γιάνγκ ο ανίκητος. Ο Γου Λου Τσιγκ σύστησε τον Γιάνγκ Λου Τσαν σε πολλούς ανθρώπους μέσα στην βασιλική οικογένεια, στους οποίους και δίδασκε Τάι Τσι Τσουάν. Αυτό έκανε το Τάι Τσι πολύ γνωστό στην πρωτεύουσα, και η αυτοκρατορική οικογένεια κάλεσε τον Γιάνγκ Λου Τσαν να μείνει μαζί τους και να τους διδάξει.

Η παράδοση λέει ότι από τους πρώτους μαθητές του ήταν και μέλη της Αυτοκρατορικής Φρουράς των Μαντσού. Υπάρχει μια θεωρία που λέει ότι ο Γιανγκ Λου Τσαν ανάπλασε το Τάι Τσι Τσουάν ως μια πιο ελαφριά άσκηση επειδή, ως πιστός κινέζος, ήθελε να κρατήσει κρυφές τις πραγματικές εφαρμογές των πολεμικών τεχνών από τα Αυτοκρατορικά Στρατεύματα των Μαντσού, τα οποία και δίδασκε όπως αναφέραμε παραπάνω. Σύντομα άρχισε να προσαρμόζει το Τάι Τσι Τσουάν ώστε να είναι προσιτό σε μεγαλύτερο κοινό.

Ο τρόπος εξάσκησης άλλαξε, οι κινήσεις που ήταν υπερβολικά δύσκολες για όσους δεν ήταν αθλητές αφαιρέθηκαν και δόθηκε έμφαση στα θετικά αποτελέσματα του Ται Τσι Τσουάν για την υγεία. Έτσι το στύλ αυτό διαδόθηκε σε ολόκληρο τον κόσμο και έδωσε την δυνατότητα σε όλους τους ανθρώπους ανεξαρτήτου ηλικίας και σωματικής διάπλασης να ασκηθούν για ενδυνάμωση του σώματος, μακροζωία και καλή υγεία. Έτσι εκτός από την έννοια του μαχητικού Τάι Τσι εμφανίστηκε και έννοια του θεραπευτικών ιδιοτήτων του συστήματος. Οι γιοί και τα εγγόνια του συνέχισαν αργότερα την διδαχή.

Ο Γιάνγκ Λου Τσαν είχε τρεις γιούς. Δύο από αυτούς ο Τζιάν Χόου (1839-1917) και ο Μπαν Χόου (1837-1892) μετά την ενηλικίωσή τους έγιναν και οι ίδιοι δάσκαλοι του Τάι Τσι Τσουάν. Δύο από τους τρείς γιούς του Τζιάν Χόου, ο Σαν Χου (1862-1929) και ο Τσενγκ Φου (1883-1936) συνέχισαν την κληρονομιά για την οικογένεια Γιάνγκ. Ο Γιάνγκ Τσενγκ Φου έγινε κορυφαία φιγούρα στην εκλαϊκευση του Ται Τσι όπως το γνωρίζουμε σήμερα. Εκτός από το ότι εκπαίδευσε τα μέλη της οικογενειάς του και τους μαθητές του στη μαχητική πλευρά του Τάι Τσι, τροποποίησε την φόρμα της οικογένειας ώστε να προσελκύσει ένα ευρύτερο κοινό που θα ήθελε να εξασκηθεί για λόγους υγείας.

Το γένος των Γιάνγκ άφησε μια μεγάλη κληρονομιά γραπτών κειμένων που περιελάμβαναν τραγούδια, ποιήματα, ρητά, οδηγίες για την φόρμα και σύντομα δοκίμια. Αυτό το υλικό εκδόθηκε σε δύο βιβλία από τον Γιανγκ Τσενγκ Φου στη δεκαετία του 1930. Οι μαθητές του έγραψαν επίσης έναν αριθμό βιβλίων με μεγάλη επιρροή.

Σύμφωνα με τον θρύλο ο Γιάνγκ Λου Τσαν πήρε μαζί του όταν μετακόμισε στο Πεκίνο, στα μέσα του δέκατου ένατου αιώνα μία εκδοχή των Κλασσικών Κειμένων για το Τάι Τσι Τσουάν. Αυτή φαίνεται ότι ήταν η πηγή της έκδοσης των Κλασσικών Κειμένων το 1912 μέσω του Ινστιτούτου Ερευνας Φυσικής Αγωγής του Πεκίνου. Η έκδοση περιείχε τα ακόλουθα κείμενα που θεωρούνται τα Κλάσσικα των Γιάνγκ

1.    Πραγματεία του Τάι Τσι Τσουάν (Τάι Τσι Τσουάν Λουν), “Το τάι τσι γεννιέται από του γου τσι”
2.    Μια Εξήγηση του Τάι Τσι Τσουάν (Τάι Τσι Τσουάν Τζιέ), “Μακριά Γροθιά”
3.    Έκθεση Εσωτερικών Γνώσεων αναφορικά με τις Διεργασίες των Δεκατριών Στάσεων (Σισάν Σι Σινγκουνγκ Σιν Τζούε). “Αν κάποιος  χρησιμοποιεί το σιν για να μετακινήσει το τσι”
4.    Τραγούδι των Χεριών που Παίζουν (Ντάσου Γκε). “Η Απόκρουση, η Υποχώρηση, η Πίεση και το Σπρώξιμο πρέπει να γίνονται ευσυνείδητα”
5.    Τραγούδι των Δεκατριών Στάσεων (Σισάν Σι Γκε), “Οι Δεκατρείς Στάσεις δεν είναι απλή υπόθεση”
6.    Περιεκτική Πραγματεία πάνω στις Δεκατρείς Στάσει του Τάι Τσι Τσουάν (Τάι Τσι Σισάν Σι Κόνγκλουν), “Με κάθε κίνηση”


Κλείνοντας το αφιέρωμα στον μεγάλο Δάσκαλο Γιάνγκ Λου Τσαν θα ήθελα να εκφράσω την ευγνωμοσύνη μου σε όλη την ιεραρχία των Δασκάλων που δημιούργησαν συστήματα εξέλιξης των ανθρωπίνων δυνατοτήτων σε όλα τα επίπεδα, σε αυτούς που “μετάγγισαν” αυτά και σε εκείνους που συνεχίζουν να μεταφέρουν με ήθος και επίγνωση τις διδασκαλίες και την δύναμη που εμπεριέχεται μέσα σε αυτές σε μας τους νεώτερους μαθητές των πολεμικών τεχνών.

Ελευθερία Καζαντζή


Αναζήτηση

Ομοσπονδία Krav Maga
Bujinkan Dojo Hellas
TCMA
ΣΟΤΟΚΑΝ ΚΑΡΑΤΕ ΤΡΙΠΟΛΗΣ- ΤΙΓΡΗΣ & ΔΡΑΚΟΣ
Αθλόπολις
A.Σ. ΑΤΡΑΠΟΣ- ΥUDOKAN DOJO
AIKIDO DOJO HERAKLION
Γ.Σ.ΗΡΑΚΛΗΣ ΑΓΡΙΝΙΟΥ


ΑΤΡΑΠΟΣ Διαφημιστική