Ημερομηνία λήξης παλιών μαθητών

εικόνα άρθρου

Οι περισσότεροι έχουμε ακούσει ιστορίες με ανθρώπους οι οποίοι ασχολούνταν δεκαπέντε- είκοσι χρόνια με πολεμικές τέχνες και μετά για λόγους που καλύπτονται με πέπλο μυστηρίου σταματούν οριστικά την ενασχόληση τους με αυτές.  Όσο περισσότερους λόγους που μπορεί να οδηγήσουν σε διακοπή γνωρίζουμε τόσο πιο έγκαιρα μπορούμε να αποτρέψουμε ένα τέτοιο ενδεχόμενο.


Οι παλιοί μαθητές είναι αυτό που έχει να επιδείξει μια σχολή σε οποιονδήποτε έρχεται για πρώτη φορά μέσα σε χώρο πολεμικών τεχνών. Ο τρόπος συμπεριφοράς και αντιμετώπισης των νέων μελών από τους παλιούς μαθητές αντικατοπτρίζει το πως βλέπει ο δάσκαλος οποιονδήποτε μαθητή.

Ποιόν θεωρούμε παλιό μαθητή; κάθε μαθητή κάτοχο μαύρης ζώνης; κάθε μαθητή που έχει φιλικές σχέσεις με το δάσκαλο;


Παλιός θεωρείται ο μαθητής ο οποίος μέσα σε ένα μακρύ διάστημα ετών έχει δείξει συνέπεια,προσφορά, σοβαρότητα, ταπεινότητα και υπευθυνότητα στο χώρο που ασκεί τη τέχνη του.


Τραυματισμός: Είναι ο συνηθέστερος λόγος που προβάλουν οι μαθητές ωστόσο δεν είναι σχεδόν ποτέ αληθινός. Η εξέλιξη της ιατρικής επιστήμης επιτρέπει την πλήρη επανένταξη  στην αθλητική δραστηριότητα σχεδόν σε όλους τους τραυματισμούς που δημιουργούνται στις πολεμικές τέχνες. Φαίνεται οξύμωρο αλλά οι πολεμικές τέχνες έχουν λιγότερους τραυματισμούς από οποιοδήποτε άθλημα επαφής. Άρα θα πρέπει να αναζητήσουμε άλλους λόγους που καλύπτονται από αυτόν.


Αλλαγή έδρας ή εβδομαδιαίου προγράμματος της σχολής: Μπορεί η αλλαγή τοποθεσίας να είναι οικονομικά συμφέρουσα, μπορεί να βρήκατε ένα μεγαλύτερο και φθηνότερο χώρο όμως πριν αποφασίσετε οποιαδήποτε αλλαγή θα πρέπει να τη συζητήσετε με τους παλιούς μαθητές σας. Οποιαδήποτε μεταβολή από το μέρος της ιδιοκτησίας μπορεί να οδηγήσει σε διακοπή ή αλλαγή σχολής. Ο παλιός μαθητής έχει διαμορφώσει μέσα στα χρόνια την καθημερινότητα του έτσι ώστε να εξοικονομεί χρόνο για προπόνηση, αν αυτό μεταβληθεί έστω και μια ώρα ίσως να μην είναι σε θέση πλέον να παρακολουθεί προπόνηση στο χώρο σας. Η σταθερότητα στην έδρα και το πρόγραμμα της σχολής είναι παράγοντες επιτυχίας μακροπρόθεσμα.


Κορεσμός: Είναι μια από τις βασικότερες αιτίες διακοπής. Μετά από μια μεγάλη περίοδο προπόνησης ο μαθητής αισθάνεται ότι δεν έχει κάτι περισσότερο να μάθει, έτσι μπορεί να συνεχίσει σε άλλη πολεμική τέχνη ή σε άλλη αθλητική δραστηριότητα. Είναι χρέος του δασκάλου να δείξει σε αυτόν το μαθητή πόσα πράγματα έχει ακόμα να πάρει από την τέχνη που επέλεξε πριν πολλά χρόνια.


Είναι πιθανόν ο δάσκαλος να μην έχει τη γνώση να προχωρήσει ένα μαθητή πέρα από ένα σημείο, οφείλει όμως να υποδείξει τους τρόπους που αυτός ο μαθητής θα πάει ψηλότερα. Εξάλλου μετά από χρόνια τριβής με μια πολεμική τέχνη η παρουσία του δασκάλου είναι περισσότερο συμβολική και λιγότερο συμβουλευτική. Ο παλιός μαθητής γνωρίζει πλέον τις τεχνικές προσταγές της τέχνης και αντιλαμβάνεται ότι δεν του φτάνει μια ζωή για να φτάσει σε ένα καλό τεχνικό επίπεδο.


Η πολεμική τέχνη ξεκινά αληθινά όταν κατανοήσεις το δρόμο που πρόκειται να διανύσεις, αυτό γίνεται αντιληπτό μετά από πολλά χρόνια προπόνησης.


Υψηλές προπονητικές απαιτήσεις  και ηλικία. Είναι συνυφασμένο με τη ψυχολογία του μαθητή ο οποίος βλέπει να μεγαλώνει. Αντιλαμβάνεται ότι το σώμα του δεν έχει τις δυνατότητες που είχε παλιότερα. Οι ανάγκες σε οικογενειακό και επαγγελματικό επίπεδο τον κρατούν συχνά μακριά από την προπόνηση. Οι δυο αυτοί παράγοντες δημιουργούν αίσθημα ανεπάρκειας και απογοήτευσης προς την πολεμική τέχνη.


Ο ρόλος του δασκάλου σε αυτή την περίπτωση είναι να συμβουλεύσει ότι στη πολεμική τέχνη όσο μεγαλύτερο είναι το τεχνικό υπόβαθρο τόσο λιγότερες οι σωματικές απαιτήσεις. Αυτό σημαίνει ότι ένας μαθητής που είναι πενήντα χρονών και ασχολείται είκοσι-τριάντα χρόνια με μια τέχνη απαραιτήτως πρέπει να προσπαθεί να διατηρεί υψηλή τη φυσική του κατάσταση για λόγους υγείας αλλά ο κύριος στόχος του είναι η κατάκτηση της τεχνικής και της ακρίβειας των κινήσεων.  


Διαφωνία δασκάλου-Μαθητή.  Είναι η συνηθέστερη αιτία διακοπής ενός παλιού μαθητή. Στο σύνολο των σχολών που έχω παρακολουθήσει ο παλιός μαθητής είναι συνήθως και εκπαιδευτής. Ανατρέχοντας στο παρελθόν ανακαλύπτω ότι αυτό είναι μια παλιά τακτική όπως  το ίδιο παλιές είναι οι αντιπαραθέσεις μεταξύ επίσημου δασκάλου και παλιού μαθητή-δασκάλου. Κατά τη γνώμη μου η αιτία προστριβής προέρχεται από τον επίσημο δάσκαλο ο οποίος δεν έχει εξηγήσει κάτι σημαντικό στον μαθητή του οποίου βάζει στη θέση του. Οποιοσδήποτε πάρει έστω για ένα δευτερόλεπτο τη θέση του δασκάλου είναι ένας μαθητής που έχει την τύχη να εκπαιδεύεται στη διδασκαλία. Αυτή η κατάσταση οφείλει να είναι εξαρχής ξεκάθαρη. Ο μαθητής εκτός από τα μαθήματα που παραδίδει δε θα πρέπει να σταματήσει την εκπαίδευση του, αντιθέτως οφείλει να παρακολουθεί όσο συχνότερα γίνεται το δάσκαλο έτσι ώστε πέρα από την τεχνική  να αποκτήσει και την εκπαιδευτική κατάρτιση η οποία αφορά ελάχιστους μαθητές. Θεωρώ ότι αν ο δάσκαλος έχει ξεκάθαρους τους λόγους που τον οδήγησαν να προωθήσει ένα μαθητή σε θέση “βοηθού-δασκάλου” τότε οφείλει να είναι περισσότερο αυστηρός και πιεστικός με το συγκεκριμένο.


Γυναίκα-Γάμος-Υποχρεώσεις. Η πλειονότητα των γυναικών σταματούν την πολεμική τέχνη όταν παντρευτούν, κάνουν παιδιά κλπ. Επιλέγουν συνήθως μετά μια αθλητική δραστηριότητα η οποία δεν απαιτεί χρόνο, αφοσίωση και σε κάποιες περιπτώσεις χωρίς σωματική επαφή με άντρες. Κάποιες γυναίκες θεωρούν ότι μετά την εγκυμοσύνη είναι αδύνατο να επανέλθουν στο παλιό τους επίπεδο. Είναι λάθος. Όσο μεγάλη μείωση της φυσικής κατάστασης και αν έχει συμβεί, όσα κιλά και αν έχετε πάρει στη διάρκεια της εγκυμοσύνης δεν καθιστούν λόγο διακοπής πολεμικής τέχνης. Σε συνεννόηση με το δάσκαλο θα δημιουργήσετε το κατάλληλο πρόγραμμα επανένταξης.


Φιλικές σχέσεις με το δάσκαλο. Είναι συνηθισμένο μετά από πολλά χρόνια τριβής να υπάρχει μια εξοικείωση μεταξύ δασκάλου- μαθητή. Αυτό κάποιες φορές οδηγεί σε παρεξηγήσεις οι οποίες μπορούν να οδηγήσουν σε διακοπή ένα παλιό μαθητή. Στις πολεμικές τέχνες υπάρχει ηθική υποχρέωση και των δυο μερών να μη διαταραχθεί ο ρόλος  για όλη τη διάρκεια του βίου τους σαν πολεμοτεχνίτες. Ο σεβασμός ξεκινά από το δάσκαλο στο μαθητή και μετά αντίστροφα. Ο μαθητής  θα πρέπει να νοιώθει όσο περνούν τα χρόνια, αφοσίωση, αγάπη, σεβασμό, σε καμία όμως περίπτωση φιλικά με το δάσκαλο.


Το πόσο αξιόλογη είναι μια σχολή έχει άμεση εξάρτιση από τους πόσους παλιούς μαθητές έχει. Είναι ο πυρήνας και η διαφήμιση της σχολής. Κάθε ένας που βρίσκεται εκεί πρέπει να έχει στο μυαλό του ότι ο παλιός μαθητής έχει επενδύσει ένα μεγάλο μέρος της ψυχής του στη σχολή και το δάσκαλο. Αυτό το γεγονός θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψιν και να αντιμετωπίζεται με την ανάλογη σοβαρότητα απ΄όλους. Όταν ο δάσκαλος χάσει ένα παλιό μαθητή θα πρέπει να αναζητήσει τους λόγους που οδήγησαν σε αυτή την απόφαση. Χωρίς εγωισμό θα πρέπει να ψάξει για λάθη που ίσως έκανε από μεριά του. Αν η διακοπή είναι αναπόφευκτη και δεν αφορά κάτι που πήγε λάθος μεταξύ σχολής, δασκάλου, μαθητή τότε να ξέρετε ότι ακόμα και αν είναι φυσικά απών θα συνεχίσει να είναι ένας παλιός μαθητής σας.  


Νίκος Κορρές

www.bushinkan.gr 

×
Πανελλήνιος οδηγός πολεμικών τεχνών

Κουπόνι Δωρεάν Μαθημάτων

Κερδίσατε 2 δωρεάν μαθήματα γνωριμίας στις συνεργαζόμενες σχολές του Πανελλήνιου Οδηγού Πολεμικών Τεχνών!

Κατεβάστε το κουπόνι