Συνέντευξη με τον Νίκο Καραϊσκάκη

εικόνα άρθρου
Η αθλητική προώθηση του καράτε κατά βάθος κάνει κακό στις ηθικές αρχές της παραδοσιακής τέχνης
Κύριε Καραϊσκάκη η προσπάθεια σας για την διάδοση του καράτε στην Κρήτη είναι γνώστη και αξιόλογη. Πώς αρχίσατε την ενασχόληση σας με τις πολεμικές τέχνες;

Ξεκίνησα την ενασχόληση μου στις πολεμικές τέχνες όταν ήμουν 13 ετών, το 1975, υπό την καθοδήγηση του σενσέι Βασίλη Ζαχόπουλου στην Αθήνα, στο σύστημα Οκινάουα τε ταϊ καράτε ντο. Ο δάσκαλος μου ήταν και το πρότυπο μου· ήταν ένας άνθρωπος που, διάμεσου της διδασκαλίας του, μας έδωσε απλόχερα τις ηθικές άξιες που χρειαζόμασταν για να εξελιχθούμε ως άνθρωποι. Σαν αθλητής έθετα υψηλούς στόχους και προσπαθούσα να τους πετύχω. Συμμετείχα σε αγώνες και επιδείξεις εντός και εκτός συνόρων της Ελλάδας και ημέρα με την ημέρα το  καράτε γινόταν όλο και περισσότερο βίωμα μου.

Μεγαλώνοντας έβλεπα τους μεγαλύτερους σε ηλικία συναθλητές μου να σταματούν την προπόνηση, διότι τους απορροφούσε η εργασία και η οικογένεια που δημιουργούσαν και στα 18 μου  έθεσα ένα στόχο ζωής:  Αποφάσισα ότι για να παραμείνω στον χώρο των πολεμικών τεχνών θα πρέπει το αγαπημένο μου χόμπι να γίνει η κύρια επαγγελματική μου απασχόληση. Έτσι μόλις τελείωσα τις στρατιωτικές μου υποχρεώσεις τον Αύγουστο του 1984 εγκαταστάθηκα στο Ηράκλειο της Κρήτης και ίδρυσα  την Κεντρική Ακαδημία Μαχητικών Τεχνών Κρήτης, στην οδό Πανασσανού 11, θέλοντας  να βάλω ένα λιθαράκι για την σωστή διάδοση των μαχητικών σπορ στην Κρήτη.

Δεν σας κρύβω ότι καθώς το καράτε ήταν άγνωστο στην Κρήτη, αντιμετώπισα πολλές δυσκολίες, όμως με υπομονή και επιμονή συνέχιζα για την επίτευξη του αρχικού μου στόχου και τον Ιανουάριο του 1986 ιδρύθηκε ο πρώτος σύλλογος στην Κρήτη με την επωνυμία «Παγκρητιος Αθλητικός Σύλλογος Οκινάουα Καράτε» ο οποίος αργότερα μετονομάστηκε σε «Παγκρητιος Αθλητικός Σύλλογος Μαχητικών Τεχνών». Με το πέρασμα των χρόνων πολλοί αθλητές και αθλήτριες του συλλόγου μας διακρίθηκαν τόσο στην Ελλάδα, όσο και διεθνώς, ενώ μερικοί ακολούθησαν την διδασκαλία σε διάφορες περιοχές της Κρήτης. Προσωπικά αισθάνομαι μεγάλη χαρά και ικανοποίηση γι αυτό το αποτέλεσμα

Αυτή τη στιγμή, διατελείτε αρχηγός-εκπαιδευτής της ελληνικής οργάνωσης Σίτο Ρίου Σουκοκάι Καράτε Ντο. Μιλήστε μας λίγο για την οργάνωση αυτή και τους σκοπούς της.

Η πορεία μου ως καρατέκα και ως δασκάλου αθλητών και εκπαιδευτών που με ακολουθούσαν με κρατούσε σε επαγρύπνηση και προσπαθούσα πάντα να θέτω υψηλότερους στόχους για την ποιοτικότερη εξέλιξη στην εξάσκηση μας. Το 1990 ήρθα σε επαφή με τα τέσσερα παραδοσιακά στυλ καράτε (Σότοκαν, Ουάντο Ρίου, Γκότζου Ρίου και Σίτο Ρίου) και αποφάσισα να συνεχίσω την εξάσκηση μου στο Σίτο Ρίου γιατί θεωρώ ότι είναι το πλέον ολοκληρωμένο παραδοσιακό σύστημα καράτε· είναι ένα σύστημα που πηγάζει από τις δύο βασικές σχολές της Οκινάουα, το Σούρι-τε και το Νάχα-τε, ενώ έχει επίσης επιρροές από το κινέζικο στιλ του λευκού γερανού.

Όσον αφορά την διάκριση του αρχηγού-εκπαιδευτή της ελληνικής ένωσης Σίτο Ρίου Σουκοκάι Καράτε Ντο, και αυτή προήλθε από τις αναζητήσεις μου όλο και περισσότερο με ιάπωνες δασκάλους για το κοινό όφελος των ανθρώπων που με εμπιστεύονται και με ακολουθούν όλα αυτά τα χρόνια. Η απόφαση για την ανάληψη εκ μέρους μου της θέσης του αρχηγού εκπαιδευτή της Ελλάδας για το σύστημα μας, πάρθηκε ομόφωνα από το διοικητικό συμβούλιο της παγκόσμιας ένωσης Σίτο Ρίου Σουκοκάι Καράτε Ντο και ανακοινώθηκε από τον πρόεδρο και επικεφαλής του συστήματος Χαρουγιόσι Γιαμάντα, 9ου νταν, στην Οσάκα της Ιαπωνίας, στο παγκόσμιο συνέδριο που έγινε το  2004.

Η ελληνική ένωση έχει ως στόχους τη συνεχής εξάσκηση υπό την καθοδήγηση μεγάλων δασκάλων, τη διοργάνωση σεμιναρίων, διαλέξεων και αθλητικών ημερίδων, την ενθάρρυνση πνευματικών και φιλοσοφικών αναζητήσεων και οποιαδήποτε εκδήλωση έχει την δυνατότητα επιμόρφωσης και σύσφιξης των σχέσεων μεταξύ των μελών μας.

Τι πιστεύετε για την αθλητική προώθηση του καράτε. Οι αγώνες με στόχο τη διάκριση μπορούν να είναι σε ισορροπία με τις αρχές και την ποιότητα της τέχνης;

Πιστεύω ότι η αθλητική προώθηση του καράτε κατά βάθος κάνει κακό στις ηθικές αρχές της παραδοσιακής τέχνης –πολλές φορές ο ανταγωνισμός που αποτελεί κομμάτι μιας αθλητικής αναμέτρησης ξεφεύγει από το πλαίσιο της ευγενούς άμιλλας και αυτό λειτουργεί σε βάρος των ηθικών αξιών της τέχνης. Οι προπονητές δε θα πρέπει να πέφτουν στην παγίδα της διάκρισης ή του μεταλλίου με κάθε τρόπο, αλλά θα πρέπει να διδάσκουν τους αθλητές τους ότι η πραγματική νίκη θα έρθει μέσω της ήττας στον αγώνα: Ο αθλητής θα πρέπει να δέχεται την ήττα του όπως και την νίκη με περισυλλογή και θα πρέπει να προσπαθεί να βελτιώνεται διαρκώς μέσα από τη σκληρή προπόνηση. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το καράτε δημιουργήθηκε (και εξελίχθηκε) ως πολεμική τέχνη, συνεπώς ο αθλητής θα πρέπει να διακατέχεται πρώτα από τα ιδανικά του πολεμιστή και μετά από αυτά του αθλητή ενός μαχητικού σπορ. Το καράτε είναι ένας δρόμος, μία ατραπός των πολεμικών τεχνών.

Τι σημαίνει για εσάς «δρόμος των πολεμικών  τεχνών»;

Πιστεύω ότι είναι ο μοναδικός δρόμος που εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις, τα εφόδια αν θέλετε, για το σημερινό άνθρωπο. Διαμέσου του δρόμου των πολεμικών τεχνών το ασκούμενο άτομο αποχτά αυτοέλεγχο, αυτοπεποίθηση, αυτοσεβασμό και αυτοπειθαρχία, στοιχεία που προσδίδουν ηρεμία, σωστή αξιολόγηση των καταστάσεων και σωστή και γρήγορη λήψη αποφάσεων. Διαμορφώνοντας μέσω όλων αυτών των στοιχείων ένα σύνολο σωματικά και πνευματικά υγιές μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι μπορούμε να θέσουμε γερές βάσεις για μια αξιοπρεπή πορεία στην ζωή μας.

Είναι γνωστό ότι στις μέρες μας είναι δύσκολο να βρεθεί ένας δάσκαλος που να έχει την γνώση αλλά και την ικανότητα να μεταδώσει την πολεμική τέχνη που εξασκεί. Τι συμβουλεύετε τον υποψήφιο μαθητή πολεμικών τεχνών να προσέχει.

Πράγματι είναι δύσκολο να βρεθεί ο δάσκαλος που βλέπει με σύνεση και σοβαρότητα την τέχνη που υπηρετεί. Αυτό που θα συνιστούσα εγώ στους υποψήφιους ασκούμενους είναι, πρώτον, να λάβουν γνώση περί της πολεμικής τέχνης που διδάσκει ο συγκεκριμένος δάσκαλος και περί των πιστοποιήσεων που τυχόν έχει λάβει από την ομοσπονδία ή την οργάνωση του συστήματος που υπηρετεί. Δεύτερον, να παρατηρήσουν τη σχέση του δασκάλου με τους μαθητές του κατά την διάρκεια του μαθήματος και να δουν αν υπάρχει ο ανάλογος σεβασμός και η πειθαρχία που διέπει τις πολεμικές τέχνες. Τρίτον, να παρατηρήσουν αν η σχέση του δασκάλου με τους μαθητές του είναι πελατειακή ή σχέση μαθητή με δάσκαλο με όλο το εύρος που πρέπει να έχει μια τέτοια σχέση. Και τέταρτον να ελέγξουν αν η ιδιοσυγκρασία τους ταιριάζει με την ιδιοσυγκρασία του δασκάλου ως ανθρώπου –αν υπάρχει δηλαδή αυτό που λέμε «χημεία».

Πώς βλέπετε την κατάσταση των πολεμικών τεχνών στην Κρήτη; Θεωρείτε ότι υπάρχει μέλλον; Θα θέλατε να μας πείτε δυο λόγια για τα παιδιά που θέλουν να ασχοληθούν με τις πολεμικές τέχνες;

Την κατάσταση των πολεμικών τεχνών στην Κρήτη τη βλέπω πολύ θετική. Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από τους γονείς να εντάξουν τα παιδιά τους από πολύ νωρίς σε μια σχολή πολεμικών τεχνών, ενώ επίσης παρατηρώ ενδιαφέρον και από μεγαλύτερες ηλικίες ανθρώπων, από άνδρες και γυναίκες που επιθυμούν να ενταχθούν σε ένα τμήμα πολεμικών τεχνών. Έχει εξαλειφθεί σε μεγάλο βαθμό η παρεξηγημένη έννοια που υπήρχε στο παρελθόν και αυτό οφείλεται στην σωστή δουλειά που γίνεται όλα αυτά τα χρόνια από καταξιωμένους εκπαιδευτές στις σχολές της Κρήτης. Αυτό που θα συνιστούσα εγώ στους νέους ασκούμενους αφού καταλήξουν σε ποια τέχνη θα ακολουθήσουν να δώσουν όλη τους την προσοχή στην διδασκαλία, να μην χάνουν προπονήσεις και να προσπαθούν ανελλιπώς να γίνονται καλύτεροι. Θα πρέπει να βάζουν στόχους και να εστιάζουν όλη τους την προσοχή για την επίτευξη των στόχων τους αυτών.

Κύριε Καραϊσκάκη σας ευχαριστώ πολύ για τη συνέντευξη.

Και εγώ σας ευχαριστήσω για την τιμή που μου κάνατε με την συνέντευξη αυτή. Καλή επιτυχία στο δύσκολο έργο της προώθησης των πολεμικών τεχνών και εύχομαι από καρδιάς υγειά ευτυχία και ευημερία σε όλον τον κόσμο.
×
Πανελλήνιος οδηγός πολεμικών τεχνών

Κουπόνι Δωρεάν Μαθημάτων

Κερδίσατε 2 δωρεάν μαθήματα γνωριμίας στις συνεργαζόμενες σχολές του Πανελλήνιου Οδηγού Πολεμικών Τεχνών!

Κατεβάστε το κουπόνι